En guide till Airboards

Airboardpro.se är en hemsida där man kan både köpa Airboards, men också lära sig en hel del saker om dem på sidans blogg. Här kommer en översikt på vad Airboards är och hur de fungerar.

airboard

Hur åker man?

För att en Airboard ska sätta igång och faktiskt röra sig så måste man luta sin kropp framåt en aning. För att undvika att man ramlar av och kanske till och med skadar sig så rekommenderas det stark att man är försiktig. Nybörjare kan ha en tendens att underskatta hur lätt det är att klanta till det. Skiftar man sin vikt lite grann så är det mer än nog att få Airboarden att sätta igång. Man trycker nämligen ner en trampdyna när man trycker ner sin fot, och då skjuts en slags ”vägg” av plast fram. Airboardens motor är stilla så länge som den infraröda sensorn känner av den infraröda ljusdioden, men när väggen skjuts fram så hamnar den emellan dem och gör då så att motorn sätter igång och scootern börjar åka.

När man ska svänga så kommer man snabbt att upptäcka att det inte är lika simpelt som att endast åka framåt. Man måste nämligen röra sitt ena ben framåt, och det gör man genom att trycka ner sin trampdyna. Vill man ha en mjukare sväng så låter man den andra foten vara stilla, men vill man svänga lite skarpare så trycker man ner den fotens häl. Ska man svänga till vänster så rör man sin motsatta fot framåt, alltså höger fot. När man väl har provat några gånger så kommer det givetvis inte att vara lika svårt som det kanske låter och verkar i början.

Att kliva på

Vi vet nu hur man åker, men hur ska man egentligen kliva på sin Airboard? Det kan trots allt vara en aning läskigt att göra när man är nybörjare. Man bör först och främst se till så att ens fot är så nära hjulet som möjligt. Det är nämligen så att många gör misstaget att ha sina fötter för nära varandra, vilket gör det lättare att ramla av senare. När ena foten är på Airboarden så behöver man bara kliva på med den andra och göra ett försök till att slappna av och stå som vanligt. Att spänna sig, vilket är en instinktiv reaktion när man är i en ny situation, kan resultera i att man vinglar omkring. Just därför bör man försöka vara så avslappnad som det går och hålla blicken framåt.

Att kliva av
När man ska kliva av så gör man i princip samma sak som när man klev på, fast man gör det tvärtom. Man skiftar först balansen till sin dominanta fot, alltså foten som man använde först när man klev på, och kliver sedan av genom att ta bort den andra foten som då inte är dominant och placerar den på marken. Det är viktigt att motstå frestelsen att hoppa av, då saker och ting kanske inte kommer att gå så som man vill. Det må vara ett snabbt och smidigt sätt att kliva av, men är man i nybörjarfasen så ska man vara försiktig.

Funktioner

En Airboards funktioner är egentligen inte så svåra att förstå. Man sätter på den genom att trycka på on-knappen som finns på själva scootern. För att stänga av den så trycker man på knappen som har en bild på fjärkontrollen som kommer med som symboliserar ett lås. Vill man å andra sidan låsa sin Airboard så trycker man på knappen på fjärkontrollen som ser ut som ett lås som håller på att öppnas. Man trycker även på samma knapp för att låsa upp den. För att lättare se ifall ens Airboard är låst eller ej så kan man kolla vilken färg batteriljuset har: rött när den är låst, grönt när den är upplåst. Hur enkelt som helst.

Något som är väldigt bra är det faktum att Airboards har något som man kan kalla för ett ”beginner mode”, vilket kort och gott är ett läge för nybörjare. Farten på Airboarden kommer att begränsas när det läget är aktiverat vilket kommer göra så att man inte kan åka lika snabbt som man i vanliga fall skulle ha gjort. Det existerar så att man ska kunna bli bekväm med sin självbalanserande scooter innan man börjar åka snabbare. Detta läge startas genom att man håller ner symbolen som låser och låser upp Airboarden, alltså knappen med ett lås som håller på att öppnas, i tre sekunder. IO-symbolen kommer då att lysa grönt vilket innebär att nybörjarläget är på. För att inaktivera det igen så trycker man ner samma symbol i tre sekunder igen, precis om när man ska aktivera det, och IO-symbolen kommer då att sluta att lysa.

Säkerhet

Nu nä vi har lärt oss hur man åker och vad för olika funktioner en Airboard har så är det dags att tackla säkerhet. Den använder laddbara batterier, så man måste se till att vara väldigt försiktig när man laddar dem. Man ska alltid följa de instruktioner som kommer med, och det innebär att se till så att man inte laddar den för länge eller utan uppsyn. Just därför bör man utesluta idén om att ladda den under natten så att den är redo att användas morgonen därpå. Man kombinerar nämligen både att ladda den för länge och utan uppvakning när man låter den ladda när man ligger och sover. Med tiden så kan batterier komma till skada, och då måste man byta ut den vilket givetvis inte är kul.

Ifall batteriet skadas, oavsett om det handlar om att man är vårdlös med laddningen eller om den har skadats när man har kraschat eller liknande, så måste man se till att byta ut det omedelbart. En Airboards batterier är nämligen väldigt kraftfulla och kan överhättas vid användning ifall de är skadade. Säkerhet handlar givetvis om försiktighet, så det rekommenderas att man byter ut det så fort man får chansen.

Allt detta och mycket mer går att läsa om på https://www.airboardpro.se/ och dessutom så kan man ta sig en titt på de Airboards som de säljer ifall man är sugen på en helt egen.